CENTRO MULTIDISCIPLINAR UFRJ – MACAÉ

Institute of Pharmaceutical Sciences

Diretora Geral: Danielle Maria de Souza Serio dos Santos

Possui graduação em Farmácia pela Universidade Metodista de Piracicaba (2007), mestrado e doutorado em Saúde Pública pela Universidade de São Paulo/USP, nos quais trabalhou com adaptação cultural e validação de instrumentos de Qualidade de Vida relacionada à Saúde. Possui pós-doutorado pela Universidade de Oldenburg – Alemanha, com desenvolvimento de projetos relacionados à Educação Interprofissional em Saúde. Experiência na área de Políticas Informadas por Evidência, Saúde Pública e Instrumentos de medidas em Saúde. É professora na Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ Campus Macaé desde o ano de 2013.

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Vice-Diretora Geral: Juliana Tomaz Pacheco Latini

Professora Adjunta do Curso de Farmácia do Centro Multidisciplinar UFRJ/Macaé e Vice-coordenadora do Laboratório de Patologia Toxicológica da Divisão de Produtos Bioativos e Biociências deste mesmo Centro. Possui Doutorado e Mestrado em Ciências Médicas pela Universidade Federal Fluminense, onde também concluiu o Curso de Especialização em Nutrição Clínica e graduou – se em Nutrição. Atua como docente das disciplinas Bromatologia em Saúde (atualmente Alimentos em Saúde), Química e Análise de Alimentos, Controle de Qualidade de Alimentos e Toxicologia de Alimentos do Curso de Farmácia do Centro Multidisciplinar UFRJ/Campus Macaé. Anteriormente, professora Colaboradora do Curso de Especialização em Segurança Nutricional e Qualidade de Alimentos da Universidade Gama Filho, da Especialização em Nutrição Clínica da Universidade Federal Fluminense, e da Especialização em Nutrição Clínica do Centro Multidisciplinar UFRJ/Campus Macaé, com experiência na área de Rotulagem de Alimentos, Fraudes Alimentares, Química de Alimentos/Bromatologia, Composição de Alimentos, Tecnologia de Alimentos, Análise Sensorial, Nutrição Experimental e Metodologia da Pesquisa. Experiente em desnutrição e desenvolvimento fisiológico, embora, trabalhe, nos dias de hoje, com alimentos funcionais, patologia e toxicologia de alimentos, fraudes e rotulagem de alimentos, contaminação de fitoterápicos por agrotóxicos e ciência e tecnologia de alimentos, temas que, frequentemente, são encontrados em seu currículo lattes para contextualização de sua produção científica, tecnológica e artístico cultural. Possui mais de 10 prêmios, entre homenagens e menções honrosas. >> Lattes Curriculum

Direção

Contatos: direcaoicf@gmail.com / direcao@icf.macae.ufrj.br

Coordenação de Curso

Contatos: coordfarmac@macae.ufrj.br / coordfarmac@gmail.com

Tel.: (22) 2141-4012

Professional Profile:

The pharmacist for its importance and influence that exercises in society must have a training not only technical, but also humanist, so that he can actually exercise his citizenship, respecting the ethical, political and social principles inherent in the professional exercise.

Pharmaceutical egress will therefore be equipped with the knowledge necessary for the exercise of professional attributions from which they stand out:

  • Research, development, pharmacological and toxicological evaluation, manipulation, production, storage and, control and guarantee of quality pharmaceuticals, such as: inputs and drugs (synthetic, recombinant, natural, biotechnology and other), pharmaceutical forms, cosmetics and cosmeceutics, sanitants and domissions and correlates, nutraceutical and foods of integral, enteral and parenteral use of pharmaceuticals and technologies applied to the health area, among others;
  • Development, validation and execution of issuing of analytical methodologies and techniques, aimed at the control and guarantee of quality of pharmaceutical products and services in the laboratory of clinical or toxicological analysis; In the control, production and analysis of pharmaceuticals, drugs, medicines, food and nutraceutics, foods of enteral and parenteral use and food supplements, cosmetics and cosmetics, sanitors and domissions and correlates; sanitary surveillance; in pharmaceutical assistance, among others;
  • As an integral and essential part of a multidisciplinary health team, with generalist training allowing a broad view of pharmaceutical assistance, acting at different levels of individual and collective health care, in the Brazilian Unified Health System (SUS), as well as in planning, Administration and Management of Pharmaceutical Services and Sectors, Sanitary Surveillance among others.

The student must feel a student-professional pharmacy since the beginning of the course in order to be motivated for the learning of the profession. Throughout the course he will be involved in internship activities, in the various areas of his training, which evidences learning in professional practice, being encouraged to learn to learn and not simply receive knowledge without criticism.

Participation in scientific initiation programs, laboratories, monitoring programs and practical classes, associated with mandatory supervised stages in the area of pharmaceutical sciences: drugs, medicines, clinical and toxicological analyzes, and control, production and food analysis are factors They favor the reach of the desired profile for egress, enabling it to pharmaceutical practice.

The formation of the nursing professional requires that due to the proper importance of the health and well-being of individuals and collectivities and requires the development of skills and skills to the nurse in Brazilian society.

The Pharmacist is the health professional who works with drug-drug and clinical, toxicological and food analysis in the social, scientific and technological aspects. The graduate of the UFRJ-Macaé Campus Pharmacy course should be able to exercise the specific skills and abilities, detailed in the MEC Curriculum Guidelines, which will provide them with a huge range of functions and opportunities extending to numerous public or private jobs.

Acesse aqui, o site do Instituto de Ciências Farmacêuticas.

  • Course duration: 10 periods / 5 years
  • Operating shift: late and night
  • Annual offer of vacancies: 100 vacancies (50 per semester school)
  • Modality: face-to-face
  • Student selection criteria: Vacancies offered by ENEM (Unified MEC Selection System)
Curricular grid:
Guidance and Academic Monitoring Committee (COAA):
Committees
Professors:
Praise References: