CENTRO MULTIDISCIPLINAR UFRJ – MACAÉ

Coordenador: Professor Leonardo Gomes da Silva

Graduado em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF em Campos dos Goytacazes/RJ desde 1998. Possui mestrado em Biociências e Biotecnologia pela UENF desde 2000 e doutorado em Biociências e Biotecnologia pela UENF desde 2004. Foi professor Titular e Coordenador de Laboratórios da Universidade Presidente Antônio Carlos (UNIPAC) em Teófilo Otoni/MG no ano de 2006. Foi Professor da Universidade Iguaçu (UNIG) Campus V – Itaperuna/RJ e do Instituto de Graduação Tecnológica (IGRAT) até Dezembro de 2005. Foi professor colaborador do Curso de Pós-graduação em Biociências da Universidade Salgado de Oliveira (UNIVERSO) em Campos dos Goytacasez/RJ no ano de 2007.  Foi Professor substituto da Universidade Estadual da Zona Oeste – UEZO- Campo Grande-RJ no ano de 2008. Atualmente é professor Associado I na Universidade Federal do Rio de Janeiro UFRJ. Coordenador do Curso de Bacharelado em Química do CENTRO MULTIDISCIPLINAR UFRJ – MACAÉ e  assistente Administrativo da Universidade Aberta do Brasil (UAB) .   Desenvolve modelos virtuais, animações, vídeos,  podcasts e softwares didáticos na área de Bioquímica, Biologia Celular e Fisiologia. Trabalha com Divulgação Científica, Ensino Remoto e Ensino à Distância (EAD). >> Lattes Curriculum

Coordenador Substituto: Professor Cid Pereira

Possui graduação em Bacharel em Química pela Universidade Federal de São Carlos (1993), mestrado em Química pela Universidade Federal de São Carlos (1997) e doutorado Ciências – Físico-Química pela Universidade de São Paulo – Instituto de Química de São Carlos (2003). Pós doutoramento na Indiana University na cidade de Bloomington, estado de Indiana, nos Estados Unidos desenvolvendo pesquisa em eletrocatalise para redução d nitritos e nitratos à amônia (2020-2021). Atualmente é professor Associado I da Universidade Federal do Rio de Janeiro – Campus Macaé – Ministrando disciplinas na área de Química Geral e Inorgânica. Desenvolveu projetos com complexos de rutênio nitrosilados buscando aplicação antitumoral; síntese de materiais zeolíticos visando a obtenção de zeóitas ultrapuras e projetos para busca de novos complexos organometálicos de manganês visando a potencialidade catalítica. Atualmente desenvolve pesquisas com metais de transição para novos complexos com potencial atividade biológica (novos fármacos) e projetos em colaboração e financiamento da Petrobras CENPES para minimizar os impactos do ácido H2S na extração e refino do petróleo. Através dessa parceria, nosso laboratório foi credenciado pela Agência Nacional do Petróleo – ANP em 2014. Integrante da Rede Integrada de Pesquisas em Energias Sustentáveis. Sistemas eletrocatáliticos para redução de nitratos e nitritos à amônia. >> Lattes Curriculum

Administrative Coordination Support:

Meline Melegario Lima

Academic Contact:

Professional Profile:

v

 

Formal competence


Decree-Law No 5.452 / 43 (CLT), in art. 325 to 351 discusses the exercise of the profession of chemical, rights and duties. The exercise of the bachelor's profession in Chemistry is regulated by Decree No. 85,877 of 07/04/1981 which established standards for the implementation of the Law at 2,800 of 18/06/1956 (which creates the Federal Chemistry Council - CFQ and the Regional Councils of chemistry CRQs and provides for the regulation of the profession of the chemist). The Normative Resolution CFQ No. 36 of 04/25/74, published in DOU from 05/13/74, "gives attributions to chemistry professionals" and elinates the activities of these professionals:


1. Direction, supervision, programming, coordination, guidance and technical responsibility in the context of their respective attributions;
2. Assistance, advice, consultancy, budgets, dissemination and marketing under the respective attributions;
3. Vistoria, expertise, evaluation, arbitration of technical services, elaboration of opinions, reports and certificates, in the context of their respective attributions;
4. Exercise of the magisterium respected specific legislation;
5. Performance of positions and technical functions, within the scope of their respective assignments;
6. Trials and surveys in general, surveys and development of methods and products;
7. Chemical and physical-chemical analyzes, chemical-biological, bromatological, toxicological, biotechnology and legal, standardization and quality control.


It is equally competing for chemistry professionals, yet:
I - to the elaboration and quality control of chemicals of human, veterinary, agricultural, sanitary or hygiene of the environment;
II - to elaboration, quality control or preservation of products of animal, vegetable and mineral origin;
III - to quality control or water treatments of any nature, sewage, industrial and sanitary evictions; or, the control of environmental pollution and security related to chemical agents;
IV- to analyzes laboratories carrying out tests of chemical, bromatological, chemical-toxicological or legal chemical;
V - the performance of any other functions that are in the field of its technical-scientific training.

Multidisciplinary Institute of Chemistry

The bachelor of Chemistry is organized in order to provide solid theoretical knowledge of chemistry, physical and mathematics and domain of basic and advanced laboratory and instrumentation techniques, allowing the understanding and explanation of physical and chemical phenomena, enabling its interpretation in the light of experimentation and Association with theoretical models. 

  • Duration of the course: ideal duration of 8 semesters (with minimum of 7 semesters and maximum 14 semesters);
  • Operating Shift: Night
  • Annual offer of vacancies: 25 vacancies (single entry in the 2nd semester)
  • Modality: face-to-face
    Student selection criteria: Vacancies offered by ENEM (Unified MEC Selection System)

Curricular grid:

Professors:

Extension

Guidance and Academic Monitoring Committee (COAA):

Collegiate:

Internship commission:

Structuring Teacher Nucleus - NDE: